Kada se tijelo zabunom zamijeni za Jastvo, to se naziva
maya.
Maya je odgovorna za stvaranje
samsara.
Maya ima dva oblika,
vikshepa i
avarana. Pomoću vikshepe maya stvara cijeli svijet od
Mahattattwe pa sve do
Brahme isto tako gruba i suptilna tijela. Drugim oblikom
avarana, maya skriva znanje
atmana.
Zbog pogrešne zamisli da je konop zmija, tako se jastvo pogrešno shvaća. Ako duboko promišljamo tada svemir nestaje, a jedino
Brahman ostaje.
Štogod čovjek čuje, vidi ili misli nestvarno je kao što su stvari neistinite koje se vide u snovima.
Žaba koju je uhvatila zmija dok je bila u zmijinim ustima sa pola tijela već progutanim, isplazila je jezik i pokušava uhvatiti malu muhu koja se približila.
Na isti način čovjek kada je već uhvačen zmijom vremena traži osjetilne užitke koji su prolazni. On radi dan i noć prolazeći kroz mnoge patnje kako bi ih dobio.
Oni filozovi koji su očarani Mojoj
mayom ne razumiju Me koja sam ušla u ljudsko obličje. Oni misle da sam Ja uhvačena u zamku sreće i nevolje.
Ovaj svijet nema odvojene postojanosti; on postoji samo u našim mislima kao što mi mislimo o konopu da je zmija.
Kada ste sposobni spoznati
Paramatmana procesom '
neti neti', samo tada možete prestati sa svim radom; do tada morate nastaviti obavljati sve svoje dužnosti. Onog trenutka kada spoznaja dolazi da atman nije tijelo, osjećaji, itd., iluzija (
maya) koja je uzrokom samsare uništena je.
Zamisao da 'sam ja ovo tijelo' neznanje je (
avidya), koja je majka svih iluzija. 'Ja nisam tijelo. Ja sam atman' - ova spoznaja je (
vidya), a ona je uništavatelj iluzije.
Avidya je uzrok
samsare a
vidya je uništavatelj iste. Zbog toga oni koji žele postići oslobođenje trebali bi djelovati sa potpunom pažnjom kako bi dobili ovo znanje.
Sa ovim naporom čovjek će se suočiti sa mnogim neprijateljima kao što su '
kama' (želje), '
krodha' (ljutnje), '
lobha' (pohlepe) i '
moha' (obmana). Od ovh ljutnja je naopasnija koja će postaviti sve moguće prepreke u borbi ka postizanju oslobođenja.
U naletu ljutnje čovjek ubija vlastitu majku, oca, braću, prijatelje i rodbinu. On će imati mnogo prilika da se pokaje zbog djela koje je učinio pod impulsom ljutnje. Ljutnja je ta koja ga vezuje za
samsaru (krug rađanja i umiranja).
Ljutnja je ta koja uništava sve vrline. Zato napustite ljutnju. Ljutnja je
Yama, veliki neprijatelj, a pohlepa je rijeka
Vaitarani koju je teško prijeći. Zadovoljstvo je
nandana vana (nebeski vrt) a mir (
shanti) je
kamadhenu (nebeska krava koja ispunjava želje).
Ako imate strpljenja, tada nikada nečete imati neprijatelje.
Atman nije tijelo, osjećaji, um, inteligencija i život. On je čist, samodostatan, blažen, lišen emocija i bezobličan. Dokle god smatrate da
atman nije odvojen od tijela, osjetila i života, biti ćete pogođeni tugama ovog svijeta kao što su bolesti, smrt i slično.