Sri Swami Vishwananda - Hrvatska

četvrtak, 14. listopada 2010.

Posljednje tri noći: Saraswati


(slika prikazuje Swamija druge noći Navaratrija)

Saraswati, boginja mudrosti i kreativnih vještina, životna je družica Brahme, stvoritelja. Kreacija bi se mogla poljuljati i okretati van kontrole u noćnu moru frankeštajnovskim proporcijama osim ako kreativna snaga nije poduprta božanskom mudrošću čega, što, kada, kako i zašto stvoriti.

Saraswati se obično prikazuje u bijelom sariju kako sjedi na kamenu u šumi pored vodopada među drvećem i cviječem koje je prepuno svijetlih boja, sa paunom i drugim životinjama i pticama oko nje, koji predstavljaju sklad svega stvorenog. Na drugim, pak, slikama ona sjedi na lotosu čije su latice čisto bijele i bez ijedne mrlje te predstavalja duhovno buđenje: možeš spoznati istinu i istina će te osloboditi. Sa dvije ruke ona svira veenu (indijsku lutnju – žičani instrument), koja simbolizira vibraciju koja budi um (manas) i viši intelekt (buddhi) te im omogućuje da se usklade sa kreacijom čak i kako je transcendentirati. U trećoj ruci ona drži svete spise, Veda i Upanišade., a u četvrtoj molitvenu brojanicu (mala) jasan poziv da nije dovoljno samo čitati spise; osoba mora spoznati i asimilirati njihova značenja i učiniti ih svojima kroz zajedništvo s Bogom u dubokoj molitvi i meditaciji.

Za jogije, najbrži način za uspostavljanja zajedništva s Bogom je kroz predano vježbanje znanstvenih tehnika meditacije – pranayame – kontrole životne energije (prane) u tijelu, sa ciljem oslobođenja svijesti od ovozemaljskih vezanosti kako bi se stopila sa sveprožimajućim kozmičkim Životom – kreativnoj „riječi Božjom“ ili Svetim Duhom.

Kada shvatimo da se duhovno buđenje ne može dogoditi dok se sve negativne sklonosti ne podjarme a pozitivne njeguju, shvačamo da festival Navaratri zapravo zrcali joga-filozofiju mudraca Patanjalija. Patanjali kaže da u osmorostrukom putu joge osim ako osoba nije stavila pod vlast niže korake činjenja i nečinjenja (yama i niyama) i osigurala ispravan položaj (asana), ona će se mučiti sa višim položajima poput interiorizacije svjesti (pratyahara) i meditacije (dhyana) koje vode ka samadhiju.

Priziv božice Saraswati simbolizira krajnji korak osloboženja tragaoca. Njeno ime znači Ona koja podaruje samu suštinu (sara) našeg vlastitog Bitka (swa). Drugim riječima, njenom milošću osoba spoznaje vlastitu prirodu: „Aham Brahmasmi“ („Ja sam Duh“); ili kao što je Krist rekao: „Ja i moj Otac smo jedno“.