Sri Swami Vishwananda - Hrvatska

četvrtak, 16. srpnja 2009.

NEBESKI HRT, Francis Thompson

Bježao sam od Njega noćima i danima;
Bježao sam od Njega po lukovima godina;
Bježao sam od Njega po labirintskim putovima mog vlastitog uma;
I u maglici suza
Skrivao se od Njega iza grgoljivog smijeha.
Žurio sam u susret nadama
I strelimice se strmoglavljivao,
Niz Titanikov mračni bezdan strahova,
Od onih snažnih Stopa koje me slijediše, slijediše me.

Al` u potjeri bez žurbe,
Smirenim korakom,
Promišljenom brzinom, vilnim pritiskom,
One udaraše – i Glas udara
Još silnije od Stopa –
«Sve izdaje tebe, koji izdaš Mene.»

Branio sam se kao odmetnik,
Pregrštom srcolikih medaljona s crvenim zastorima,
Urešenom redovima milosrdnog pletara;
(Jer, premda sam znao ljubav Onog koji me slijediše, ipak, bih bolno prestravljen; da ne bih, dobio Njega, bez svega ostao.)
Ali, kako padne okvir pred Njega,
Sudari se sa zamahom Njegove blizine –
Strah ne zna napasti, kako Ljubav zna goniti.

Bježao sam s kraja na kraj svijeta
Lupao po zlatnim vratnicama zvijezda,
Tražeći zaklon na njihovim zveketavim šipkama;
Jadao se milozvučnim peharima i srebrnastom mjesecu.
Rekoh zori: Svići, a noći: Požuri!
Zatrpaj me mladim nebeskim bohorima
Pred ovim groznim Ljubavnikom!
Pokrij me svojim mračnim velom da me ne vidi!

Izazivah sve Njegove sluge,
Al` u postojanosti njihovoj
Svoju izdaju nađoh,
U vjeri Njemu kolebljivost za me.
Izdajničku im istinu i poslušnu im izdaju!
Svemu brzom, tužio sam brzinu;
Hvatao se za fijukavu grivu svakog vjetra.
No, mele glatko hitrinom,
Duge savane plavetnila,
Il` na olujnim krilima zvečale
Njegove kočije preko nebesa,
Prokislim stopama, oni odbijahu strelice munja.
Strah ne zna napasti, kako Ljubav zna goniti.

I dalje, potjerom bez žurbe
I mirnim korakom,
Promišljenom brzinom, silnim pritiskom,
Dođoše tragaočeve Stope,
A glas iznad njih udaraše –
«Ništa ne štiti tebe, koji ne štitiš Mene».

Od te duge potjere
Dođe Glas do mene –
Oko mene je kao more koje kipi:
«Zar je tvoja zemlja jad nad jadom,
Krš od krhotine nad krhotinom?
Ej, sve ti bježi, koji bježiš meni!
Čudna, bijedna, prazna stvari?
Vidim nikog, al` i činim ništa» (On reče),
«Ljudskoj voli, ljudske su zasluge.
Što si zaslužio?
Od ove ljudske gline, najblatnija grudo!
E, ti ne znaš
Kako malo vrijediš ikakve ljubavi!
Koga da nađeš da te takva voli,
Osim Mene, samo Mene?
Sve što uzeh od tebe,
Ne uzeh ti na štetu,
Već da tražiš iz Mojih ruku.
Sve što tvoja dječja mašta hini izgubljenim,
Ja ti čuvam kod kuće:
Ustani, primi Moju ruku, i pođi.»

Stane kraj mene onaj Korak –
Nije li moja tama
Tek sjen Njegove ruke,
S ljubavlju ispružene?
«Ah, najlakovjerniji, najsljeplji, najslabiji,
Ja sam Onaj koga tražiš!
Ti tjeraš ljubav od sebe, koji Mene tjeraš!»

Misao dana

"Kako čovjek čezne za Bogom,

tako još više Bog čezne za čovjekom."

Sv. Ivan od Križa

SV. MALA TEREZIJA - Kratki prikaz vremena i života

I
U ovome kratkom prikazu života naše zaštitnice, sv. Terezije od Djeteta Isusa (više možete naći na web stranici sestara Karmelićanki ili na službenoj web stranici naše svetice), susrest ćemo se s mnogim povijesnim podatcima pa ih je korisno već na početku povezati, kako bismo shvatili pozadinu nekih događaja.

Terezija je Francuskinja: iz naroda koji je prvi u Europi prihvatio kršćanstvo nakon seobe narodâ i stvaranja današnje Europe. U Francuskoj su kroz cijelu europsku povijest nastajali katolički pokreti, gradile se crkve i samostani. Terezijino devetnaesto stoljeće doba je nastajanja najvećeg broja redovničkih zajednica u Crkvi. Postoji čak i redoslijed isticanja raznih pobožnosti: primjerice, Imena Isusova (u 16. stoljeću su je promicali franjevci sv. Bernardin Sijenski i sv. Ivan Kapistran pa je sv. Ignacije osnovao red nazvan imenom Isusovim – isusovci), zatim Srca Isusova (što su promicali isusovci, a u 19. stoljeću nastale su mnoge zajednice koje su uzele i ime Srca Isusova: u Francuskoj Leon Dehon – dehonijanci), Muke Isusove (pasionisti), Krvi Kristove, Bezgrješne Djevice, Malog Isusa (bl. papa Pio IX. i nadbiskup Josip Stadler, koji je osnovao red Služavki Malog Isusa), Euharistije (sv. Pio X., papa), Krista Kralja (Pio XI., papa i Katolička akcija), Srca Marijina (pod utjecajem Fatime – Pio XII., papa), Milosrdnom Isusu (s. Faustina i današnji Papa).

Iz ovoga kratkog uvoda slijedi da govoriti o sv. Maloj Tereziji kao svetici obljubljenoj u svim narodima i kao naučiteljici Crkve znači početi od povezivanja raznih Gospodnjih putova. Mi ih, doduše, nazivamo slučajnostima, ali kod Boga su bili nacrti i planovi.

Mladi Francuz imenom Luj Josip Stanislav Martin došao je jednoga dana u samostan sv. Bernarda u Švicarskoj da postane monah. Nije primljen jer nije završio školu pa se vratio svojim roditeljima u Alençon. U isto vrijeme u Alençon je stigla mlada djevojka u pratnji svoje majke. Djevojka se zvala Marija Azelija Guerin i željela je postati časna sestra. No poglavarica sestara milosrdnica sv. Vinka Paulskog uspjela ju je odgovoriti. Djevojka je to prihvatila pomolivši se Bogu da se uda i da joj Bog dâ puno djece te ih posveti. Niz okolnosti i znaci Božje providnosti doveli su to dvoje mladih da se upoznaju i zaljube. Vjenčanje se slavilo u crkvi Notre Dame u Alençonu. Imali su već osmero djece kada se usred zime, 2. siječnja 1873. rodila djevojčica, krsnim imenom Marija Franciska Terezija. Na krštenju joj je kuma bila najstarija sestra Maria Louisa.

Terezija, taj nježan cvjetić koji će uvijek spominjati cvijeće i ruže što će bacati na putove kojima prolazi, postala je kućna mezimica. Tata ju je zvao »moja mala kraljica«. Bila je vrlo oštroumna, ali i vrlo živa i nestašna. Klanjala se pred kipom Gospe od Osmijeha. Dosjetljiva, s tri godine upitala je mamu: »Hoću li i ja ići u raj?« Mama je odgovorila: »Da, ako budeš dobra.« A Terezija je zaključila: »A ako ne budem dobra, ići ću u pakao, ali u tom slučaju znam što bih učinila: pobjegla bih tebi u raj, ti bi me čvrsto stegnula u zagrljaj i tako me dobri Bog ne bi mogao uzeti i staviti u pakao.« Kakav primjer potpunog pouzdanja u majku! No majka joj je umrla kada je imala četiri i pol godine, 28. kolovoza 1877., pa joj je Gospa koju su u obitelji jako štovali preuzela ulogu majke. Otac, sam s toliko djece, odlučio se preseliti u Lisieux. Tamo je živio ženin brat sa svojom vrlo pobožnom ženom, koja će preuzeti brigu o nećakinjama.

Prva riječ koju je Terezija napisala bila je »nebo«, prva propovijed koju je razumjela bila je o muci Isusovoj. Jedne večeri, vraćajući se sa šetnje, vidjela je zviježđe Orion u obliku slova T i uskliknula: »Moje ime je zapisano na nebesima.« Uistinu će biti tako proslavljena na nebu da će je štovati mnogi, a vojnici će za vrijeme ratova u svojim lisnicama nositi njezinu sliku.

Terezija se divila cvijeću, zvijezdama – Božjoj veličini. Njezina najvoljenija sestra koja joj je zamjenjivala mamu, Paulina, 2. listopada 1882. godine postala je karmelićanka: s. Agneza od Isusa. Terezija je plakala zbog rastanka i razboljela se, ali zagovor Gospe od Pobjede u Parizu učinio je čudo. Sa svojega bolesničkog kreveta ugledala je kip Gospe od Osmijeha kako joj se smiješi te je ozdravila. Pristupajući prvoj pričesti i krizmi, neprestano je ponavljala: »Ljubim te, Gospodine! Tebi se predajem zauvijek i živim, ali ne više ja, nego živi u meni Krist.«
Jedne nedjelje, zatvarajući molitvenik na kraju mise, Terezijino se oko zaustavilo na sličici Krista raspetoga. Ranjena i raskrvavljena ruka duboko je dirnula djevojčicu. Krv Spasiteljeva pada na zemlju a nitko je ne skuplja! Ona će biti tu da bi tom krvlju škropila duše i svojim molitvama svakoga grešnika nastojala istrgnuti plamenim jezicima pakla.

Kada je njezina sestra Maria Louisa otišla u karmel i postala s. Marija od Presvetog Srca, u Tereziji je sazrela želja da i ona uđe u karmel. Bio je baš blagdan Duhova kada je skupila hrabrost te ocu priopćila svoju želju. Otac je u vrtu ubrao bijeli cvijetak sličan ljiljanu i objašnjavao joj s koliko ju je ljubavi Bog odgajao i čuvao sve od trenutka njezina rođenja. Taj cvijet postaje relikvija na slici Gospe od Pobjede.

II
Terezija je bila premlada za karmel i ujak kod kojega je stanovala nije joj dopustio da tamo ode. No Terezija je bila uporna pa je ujak uvidio da je to ipak Božja volja. Popustio je te su otišli biskupu, koji ih je poslao poglavaru karmela. No ovaj nije htio ni čuti o ulasku u karmel prije 21. godine života. Biskup ju je stoga poslao Svetom Ocu u Rim da on to odobri. Mislio je da će to nezaboravno putovanje skrenuti njezina razmišljanja u drugom smjeru.
Posjetivši kip Gospe od Pobjede u Parizu, krenula je preko švicarskih planina u Milano gdje je razgledala katedralu. Zatim je posjetila Veneciju, Padovu, Bolognu, Loreto i konačno stigla u Rim. Iz crkve sv. Agneze htjela je ponijeti neku relikviju svojoj sestri, koja nosi ime po toj svetici, i tada joj jedan komadić crvenog mramora, baš kao suvenir, padne pred noge.

Papa Lav XIII. s drugim je hodočasnicima primio i Tereziju koja je zatražila ulazak u karmel sa samo 15 godina. Zadivljen njezinom žarkom željom i odlučnošću, Papa je blagoslivlja. Na povratku kući Terezija je posjetila Asiz, Firenzu, Pisu i Genovu, pa se uz morsku obalu vratila u Francusku, prolazeći ravnicama punima naranči, maslina i palmi. No njezino je srce žudjelo za drugim ljepotama, ljepotama karmela.
Otada je Terezija neprestano činila pokoru u malim stvarima te napredovala u poniznosti i poslušnosti. Konačno, 9. travnja 1888. ulazi u karmel u Lisieuxu, sa željom da ostane zauvijek. Osjetila je duboki mir. Nije joj bilo lako prilagoditi se, ali je odvažno vršila svoje male kreposti, budući da za velike nije imala mogućnosti.

Za onoga koji ne živi u njemu, karmel se može činiti idealnim mjestom u kojem vladaju prijateljstvo, mir i tišina, no istina je to da djevojke koje ulaze sa sobom donose svoje ja, tj. oholost, navezanost na stvari i osobne interese. Ti »mali svjetovi« moraju se rastopiti u moru žarke Božje ljubavi.
Terezija je željela postati sveta, no između planine i zrnca pijeska ipak ima razlike. Morala je izmisliti neko »dizalo« koje će je podići do Isusa jer je previše mala da bi se popela trnovitim i teškim putem savršenstva. Dizalo je prepoznala u Isusovim rukama. Zato ostaje malena i to postaje sve više i više.
Svečanost oblačenja bila je 10. siječnja 1889., a 8. rujna 1890. na blagdan rođenja Majke Božje položila je svečani zavjet. Dana 29. srpnja 1894. Bog je pozvao k sebi tatu Martina. Nakon toga još jedna njegova kći, Celina, postaje karmelićanka i uzima ime s. Genoveva od sv. Terezije.

Terezija postaje učiteljica novakinja. Poniznošću, strpljenjem i razboritošću nastoji utisnuti Isusovu sliku u duše mladih kandidatica. Jednoga dana s. Paulina, koja je u međuvremenu postala poglavarica, pozove je na stranu i pročita joj pismo. U njemu jedan mladi misionar želi da se jedna sestra posveti njegovu spasenju i da moli za njegov apostolat. Terezija obeća da će molitvom i pismima pomagati mladom misionaru.

Na Veliki četvrtak 1896. godine legla je i osjetivši krv na usnama shvatila da joj se bliži kraj. Pred slikom Gospe od Osmijeha počela je, po želji poglavara, objašnjavati svoj osobni način poimanja duhovnog života: »Evo, moja misija počinje: ona je da navedem druge da ljube Boga kao što ga ljubim ja i da pokažem dušama svoj 'mali put'. Želim proći svoje nebo čineći dobro na zemlji. Nakon moje smrti dat ću da na zemlju pada kiša ruža.«

Stranicu po stranicu rodilo se prekrasno djelo. Tekst poznat preko granica katoličkog svijeta. U njemu pripovijeda »mali put« kojim je sama išla: kratak i ravan put, upotpunjen onim malenim pothvatima koji su joj tako dobro uspijevali. »Jer jedinu stvar treba činiti ovdje na zemlji: pružiti Isusu cvjetiće malih žrtava.«
Terezija je puno trpjela, no, kako je sama govorila, bila bi sretna da može umrijeti. Dana 5. lipnja 1897. bilo joj je toliko loše da su sestre u samostanu započele devetnicu Gospi od Pobjede. Zdravlje joj se pogoršalo pa je 30. srpnja primila bolesničko pomazanje. Nadala se brzo umrijeti, no Bog joj je dao još dva mjeseca mučeništva. Kada se poveća trpljenje, poraste i snaga. Govorila je: »Ponestaje mi zemaljskog zraka. Kada će mi biti dano da udišem onaj vječni?«
Cijeloga dana 30. rujna jako je trpjela. No neki slatki osmijeh lebdio je na njezinim usnama, a pogled joj je bio upravljen u nebo. Navečer upre pogled u Raspetoga, čvrsto ga je držala u rukama, i prošapta: »Pa dobro … idemo! Bože moj, ja te ljubim.« To su bile njezine posljednje riječi. Otišla je Onomu komu je cijeli život žudjela.

III
Samo 26 godina nakon njezine smrti papa Pio XI. proglasio ju je blaženom 29. travnja 1923., a svetom 17. svibnja 1925. Nazvao ju je »zvijezdom svoga pontifikata i sigurnim putem kroz tamu našega vremena«. Već je papa Pio X., kada je u Rimu započeo proces za proglašenje blaženom Male Terezije, rekao: »Evo najveće svetice suvremenog doba«, pokazujući na njezinu sliku.

U prigodi stote obljetnice Terezijina rođenja, u siječnju 1973., papa Pavao VI. u pismu biskupu Lisieuxa uzdiže Terezijine vrline, molitveni život i povezanost s Bogom. Molitveni život bio je običan. Mistični doživljaj bio je samo pri jednom križnom putu. Sve što je činila moralo je biti dohvatno malim dušama.
Njezino remek-djelo nastalo u posljednjim danima života – spis koji je sama pisala kao pokazatelj puta svetosti, Povijest jedne duše – u roku od 25 godina prevedeno je na 35 jezika i prošireno u više od milijun primjeraka. Knjiga je pripremljena za tisak tek 1956. godine, i to s toliko kritičnosti kao ni jedna druga knjiga. A zahvatila je i one ljude koji jedva da uzimaju u ruke ikakav religiozni spis.
Njezino pisanje o duhovnom životu možda obiluje sladunjavošću i sentimentalnošću, no ispod toga snažno odzvanjaju riječi: smionost, odvažnost i hrabrost. Nije to herojski duh Paula Claudela ni Bernanosa, ali je spoj duha junaštva Ivane Arške i hrabrosti u podnošenju patnji vlastite Ivanu od Križa. Terezija se pokazala kao uzor spremnosti da se ide putem tame, jer u duhovnoj suhoći biti vjeran svakodnevnim molitvenim vježbama znači ispunjavati Očevu volju.

Spoj pobožnosti prema Raspetome i prema Bogu Ocu, dakle, isticanje muke Isusove i milosrđa Božjega daje pečat pobožnosti i našoj novoj blaženici Mariji od Propetog Petković, vjerojatno stoga što je svoju mladost živjela upravo u vrijeme općeg oduševljenja za Malu Tereziju.

Posve predana Božjoj volji, bez očekivanja čudesa, pokazala je put svetosti: male kreposti sive svakidašnjice – poniznost, poslušnost, siromaštvo, čistoća, požrtvovnost, jednostavnost srca, povezanost s Bogom. U jednoj je prigodi zapisala: »Crkva ima tijelo od udova, ali ima i srce koje gori od ljubavi; ljubav oživljuje udove Crkve i kad bi se ljubav ugasila, ne bi bilo apostola, ne bi bilo mučenika ni svjedoka. Ljubav obuhvaća sva zvanja, ljubav je sve: obuhvaća sva vremena i mjesta – jednom riječju, ona je vječna. Ljubav mi je dala ključ moga zvanja i tako je našla svoje zvanje. Moje zvanje je ljubav. Bit ću ljubav i tako će se ostvariti moj san iz mladosti: mučeništvo, a ono se postiže ljubavlju. Najsavršeniji darovi nisu ništa bez ljubavi. Ljubav je najizvrsniji put koji vodi Bogu jer Bog je ljubav. I stoga: kršćaninovo poslanje jest ljubav.«

Ovako opisan put savršenosti koji je primjeren i za laike, prvi je od vremena Franje Saleškoga. Novi Katekizam Katoličke Crkve sadrži mnoštvo navoda iz spisâ Male Terezije, tako da je logično da je papa Ivan Pavao II. sv. Tereziju od Djeteta Isusa 19. listopada 1997. godine proglasio naučiteljicom Crkve.

Mala Terezija proglašena je 14. prosinca 1927. godine i zaštitnicom misija, iako nikada nije bila u misijama. Najveća misionarka u povijesti, dobitnica Nobelove nagrade za mir, utemeljiteljica reda Misionarki ljubavi, Majka Terezija iz Indije bit će uzdignuta na čast oltara ove godine baš na Misijsku nedjelju, i to istoga datuma kada je njezina zaštitnica, čije je ime uzela, prije 6 godina proglašena naučiteljicom Crkve. Majka Terezija bila je već za života ideal svetosti, a naša Mala Terezija zasigurno je najomiljenija svetica u svijetu.

IV
Završavajući ovaj kratki prikaz povijesnih okolnosti i životnog puta Male Terezije, spomenimo još i to da je ime dobila po Tereziji Avilskoj, obnoviteljici karmela, koja je i sama pripadala karmelskom redu. Roditelji su joj bili pobožni i željeli su stupiti u duhovni stalež, ali su prema Božjem planu odgojili svoju djecu te su ona stupila u redovništvo. Bili su uzor roditeljstva, odgoja i pobožnosti pa ih je današnji papa Ivan Pavao II. uzdigao na oltar kao uzor bračnog para. To je prvi put da jedan bračni par zajedno postane svet. Njihova kći Terezija uzela je ime »od Djeteta Isusa« da bi pokazala kako želi biti malena, a i da bi se razlikovala od Terezije Avilske, koja ima naziv Velika, po kojoj je ime uzela njezina sestra Celina.
Nekoliko je pobožnosti kod Male Terezije posebice dolazilo do izražaja: Majka Božja, križ, Raspeti, ruže, ljubav i poslušnost, te biti malen i ponizan s predanjem u Boga. To je put koji je Tereziju doveo za učiteljicu svima nama vjernicima. Nasljedujmo je i ispunit ćemo poslanje na koje nas je Bog pozvao: biti katolik, biti zahvaćen Kristom, biti kršćanin.

Izvješće iz ašrama 1/2009

Springen, 13. lipnja 2009.
Jai Gurudev svima!
Danas sam posjetio Steffenshof, možda i po posljednji put. Bio sam sa Naamdevom i Vishwaparthanandom jer su potpisali ugovor o najmu. Možda su to i potencijalno novi vlasnici. Vidjet ćemo. Zanimljivo da je danas Swamijev rođendan. Točno godinu dana prije Steffenshof je bio dupkom pun. Više od 450 ljudi je bilo na tom malom posjedu; u šatoru smo imali veliki program; bila je jako radna atmosfera za sve nas koji smo tamo živjeli i služili. A danas? Sve zjapi prazno. U hramu nema slika niti murtija; kuhinja je prazna; sve su sobe ispražnjene. Bio sam i u Swamijevoj sobi i ponio mali suvenir. Na zidu poviše njegova uzglavlja bila je selotejpom zalijepljena djetelina s četiri lista. Polako sam je odlijepio i spremio na sigurno. Ne znam što bi to značilo, ali eto htio sam to podijeliti sa svima. Inače ima dosta cvijeća naokolo. Ubrao sam malo crvenih ruža koje su rasle iza muške kuće za oltar Gurudevi. Trava je izrasla visoko, nije onako lijepo pokošena kakvu smo je navikli viđati. Iako pomalo djeluje otužno, moj osjećaj nije bio takav. Pun sjećanja na više od dvije, možda i najljepše do sada u mom životu, godine provedene u tom malom selu probudile su mnoge emocije. Nisam ni kapelicu pored puta zaobišao. Svaki kamen sam nastojao osjetiti. Svaki miris i ono što se ne može opipati, a još uvijek je živo u zraku. Mnoga sjećanja su mi navrnula. Bio je lijep i sunčan dan koji je doprinio općem dojmu. Ponio sam jednu kesu da uberem malo trešanja sa stabla iza muške kuće za stanovnike ashrama u Springenu, ali još je rano za njih. Sjećam se njihovog ukusa proteklih godina.

Inače danas je u Springenu program bio pun. Ujutro u 6 bila je molitva. U 10 sati yagna; u 17-18h Om Healing, a u 18:30-21:30 bhajani sa abishekom na Swamijeve paduke te nakon toga kratak program u kapelici povodom dana sv. Ante. Nakon večere imali smo video i slide show u kojem smo imali prilike vidjeti rijetke fotke i kratke filmove Gurujija. Bilo je dosta smiješnih slika i video ulomaka tako da smo se dobro nasmijali. Na jednom od njih Swami pleše u ritmu popularne glazbe, dok u jednom igra monopol, te još mnogo sličnih isječaka. Po programu je bila i “Dancing Yoga” i “Guru Disco”, međutim program se je odužio tako da su ljudi bili spremni za “Sleeping Yogu”.

Imali smo lijepi ručak i Swamijev stol je bio lijepo uređen i poslužen s mnogo voća, a tu je bila, naravno, i rođendanska torta. Njegovu stolicu je krasila lijepa slika sa vijencem. Pjevali smo rođendansku mantru, obasipajući laticama njegovu sliku, i naravno nezaostavni napjev “Sretan rođendan” na više jezika.

U roku od tri dana bila je završena babajijeva pećina u nekadašnjoj kuglani. Bilo je puno posla za sve, ali nekim čudom u zadnji tren je sve bilo spremno za procesiju Babaji-jevog murtija i abishek te om healing koji se jučer održao u njoj. Bilo je inspirativno vidjeti mnogo vrijednih ruku kako zajedno doprinosi ovom projektu. To će biti lijep poklon i “iznenadenje” Gurudevu. Iste večeri se održala mala meditacija iz nove knjige o Babaji-ju u tom novom svetištu. Mataji iz Portugala je naslikala lijepu pozadinu. Slike će sigurno biti vrlo skoro objavljene na web stranici. Ne znam hoće li moći dočarati ugodu u živo ali za to vrijedi “protegnuti noge” do Springena.

Evo skoro mjesec dana je prošlo otkad sam stigao u Springen. Nemojte mi zamjeriti što se nisam prije javljao. Ovako mi je lakše kada mogu uputiti jedno pismo zajedno svima. Ne obećajem koliko ću često napisati koji redak, ali nastojat ću kada bude nešto zanimljivo prenijeti svoj dojam na papir.

Evo sjetih se da će nekoga zanimati kako je protekao moj prvi susret sa Swamijem nakon više od sedam mjeseci. Kao da je proteklo 7 dana. Njegov komentar je bio da nisam dobio ništa kila i da izgledam mlađe.

Kasnije me pozvao za svoj stol. Nismo ništa pričali jer je jedna Mataji došla i pitala ga za savjet. To se malo odužilo jer taj savjet je morala “platiti” time što je morala “pročitati" njegovo lice. Naime, ona se bavi jednom drevnom kineskom metodom terapije čitanja lica. Bilo je zanimljivo kako se njezino znanje o čitanju lica poklapa sa stvarnim stanjem njezinog Učitelja. Moj dojam je bio da me je pozvao kako bi me snimio, ali kako nije vidio ništa sumnjivo, pustio me je na miru, ali i ja njega. (hahahaha). Iako tih dana nisam bio oko njega; jer kao prvo nemam potrebu biti uz njega da bih dobio blagoslove, a kao drugo ne želim da dobije dojam kako ja nešto želim od njega. Ipak tu i tamo bi me pronašao (čitaj: iznenadio) negdje u vrtu te bi mi poklonio malo vremena.

Imali smo i darshan prije tjedan dana. Skoro sam i zaboravio osjećaj kojeg sam doživljavao nakon darshana. Tako sam se počišćeno i ispunjeno osjećao da cijelu noć nisam imao potrebe spavati. Bilo je oko 200 ljudi i Swami je održao lijepi govor. Pričao je o guru-učenik odnosu. Rekao je kako često učenici pokušavaju podučavati gurua, misleći kako guru ne zna. Ispričao je nekoliko nadahnutih pričica kako bi u nama probudio još više žara za božanskim.

***

Imali smo posjetu Swamija Atma Chaithanye prije dva tjedna. Ja sam ga imao priliku vidjeti tjedan dana prije u Koblenzu. Moje iskustvo s njim je više nego pozitivno. Osjetio sam ga kao starog prijatelja kojeg nisam vidio dugo vremena. A i on mi je mnogo puta izrazio naklonost tijekom svojeg boravka u njegovoj blizini ali i za njegova posjeta u Springenu. Cijelu večer smo nas 12, koliko nas je došlo, provelo sa njim u malom stanu, sa nekoliko drugih ljudi, mnoge ugodne trenutke. U takvoj intimnoj atmosferi mogli smo bolje osjetiti božanski nektar koji je neprestano tekao iz njega prema svima nama. Promatrajući ga vidio sam svoga Gurua. Pokreti ruku, pogled, izraz lica, govor i sve ostalo odisalo je energijom i vibracijom Swamija Vishwanande. Svi smo se nakon toga osjećali kao da lebdimo u zagrljaju ljubavi.
Bili smo sretni kada je obećao posjetiti nas u Springenu što se i dogodilo tjedan dana kasnije. Sigurno ste svi već vidjeli slike na Internet stranici.
Eto toliko od mene. Šaljem mnogo ljubavi i blagoslova.

U božanskom prijateljstvu,
Chaturananda

"Ja sam To", Sri Nisargadatta Maharaj

Savršenstvo kao svačija sudbina

Poklonik: Kad god te pitaju kako postići samoostvarenje, neprestano naglašavaš kako je važno da se um zadržava na osjećaju „ja jesam“. Gdje je tu uzročna veza? Zašto bi upravo ta misao morala kao posljedicu imati oslobođenje? Na koji način utječe na mene kontempliranje osjećaja „ja jesam“?

Maharaj: Sam čin promatranja mijenja i promatrača i promatranog. Naposljetku, ono što pojedinca sprečava da uvidi svoju istinsku prirodu jest slabost i tupost njegova uma, kao i tendencija da izbjegava suptilno i usmjerava se isključivo na grubo. Budeš li slijedio moj savjet pa se pokušavao stalno držati osjećaja „ja jesam“, postat ćeš potpuno svjestan svojeg uma i njegovih mušica. Svijest, koja je blistava uravnoteženost (sattva) u djelovanju, raspršuje tromost i uklanja nemir uma te nježno, ali postojano, mijenja njegovu građu. Ta promjena ne mora biti spektakularna. Ona će se možda jedva zamjećivati, ali istovremeno će predstavljati dubok i temeljit pomak iz tame u svjetlost, iz nesvjesnosti u svijest.

P: Mora li to biti upravo formula „ja jesam“? Ne bi li to mogla učiniti i neka druga rečenica? Budem li se koncentrirao na misao „postoji stol“, neće li i ona poslužiti istoj svrsi?

M: Kao vježba koncentracije sigurno hoće. Ali ona te neće odvesti onkraj ideje o stolu. Tebe ne zanimaju stolovi, ti želiš spoznati vlastito sebstvo. Da bi to postigao, moraš u fokusu svoje svjesnosti neprestano držati jedinu nit vodilju koju imaš: svoju sigurnost da jesi. Drži je se, igraj se s njom, razmišljaj o njoj, duboko je preispituj, sve dok se ne rastvori školjka neznanja, a ti izroniš u kraljevstvo stvarnosti.

P: Postoji li bilokakva uzročna veza između mog fokusiranja na osjećaj „ja jesam“ i rastvaranja školjke?

M: Poriv za pronalaženjem sebstva znak je da si spreman za to. Poticaj uvijek dolazi iznutra. Sve dok ne dođe tvoje vrijeme nećeš imati ni želje ni snage da se svim srcem upustiš u samoispitivanje.

P: Nije li milost gurua odgovorna za tu želju i njezino ispunjenje? Zar njegovo blistavo lice nije mamac na koji se hvatamo i koji nas izvlači iz ovog gliba patnje?

M: Tvoj unutarnji guru (sadguru) dovest će te do tvog vanjskog gurua kao što majka vodi dijete do učitelja. Vjeruj svojem guruu i slušaj ga, zato što je on glasnik tvog stvarnog sebstva.

P: Kako da nađem gurua kojem mogu vjerovati?

M: Pokazat će ti ga tvoje srce. Nećeš imati nikakvih poteškoća da nađeš svog gurua zato što i on traži tebe. Guru je uvijek spreman, ali ti nisi. Moraš biti spreman za učenje. Inače, mogao bi sresti gurua i propustiti šansu zbog puke nesmotrenosti i tvrdoglavosti. Uzmi moj primjer. Ništa u meni nije obećavalo, ali kad sam sreo svojeg gurua, slušao sam ga, vjerovao mu i slijedio njegove upute.

P: Ne bih li morao dobro ispitati učitelja prije negoli se prepustim u njegove ruke?

M: Svakako ga ispitaj! Ali što možeš time saznati? Saznat ćeš samo na koji ti se način on pojavljuje na tvojoj razini svjesnosti.

P: Promatrat ću je li dosljedan i postoji li sklad između njegova života i učenja.

M: Možda ćeš otkriti obilje nesklada. Ali što ćeš s tim? To ništa ne dokazuje. Jedino su motivi važni. Kako ćeš saznati koji su njegovi motivi?

P: Očekujem da on bude osoba koja ima nadzor nad sobom i živi ispravnim životom.

M: Takvih ćeš naći napretek, ali nijedna ti od njih neće biti od koristi. Guru ti može pokazati put kući, put do tvojeg pravog „ja“. U kakvoj je to vezi s karakterom i temperamentom osobe kakvom se on pokazuje? Ne kaže li ti on jasno da nije osoba? Jedini način na koji možeš prosuđivati gurua jesu promjene koje se događaju u tebi kad si u njegovu društvu. Osjećaš li se mirnijim i sretnijim nego obično, razumiješ li sebe s većom jasnoćom i dubinom, znači da si sreo pravog sveca. Ne požuruj se, ali kad jednom odlučiš da mu vjeruješ, vjeruj mu u potpunosti te dosljedno i iskreno slijedi svaku njegovu uputu. Nije važno ako ga ne prihvatiš kao gurua, već se zadovoljiš samo njegovim društvom. I sam satsang može te dovesti do cilja, pod uvjetom da je čist i neometan. Ali kad jednom nekog prihvatiš kao svojeg gurua, slušaj ga, pamti njegove upute i slijedi ih. Nedovoljna srčanost ozbiljna je mana i uzrok goleme patnje koju stvaraš sam. Guru nikada ne čini pogreške. Krivnju uvijek snosi zatupljenost učenikova uma i svojeglavost u disciplini.

P: Odbacuje li i napušta li guru tada učenika?

M: On ne bi bio guru kad bi to učinio! Guru daje učeniku vremena i čeka ga sve dok se sam ne vrati k njemu, oplemenjen, otriježnjen i prijemčiviji.

P: Što ga pokreće? Zašto se guru toliko brine za učenika?

M: Guruov je motiv učenikova patnja i želja da ona prestane. On vidi koliko ljudi trpe u svojim snovima i zato želi da se probude. Ljubav teško podnosi bol i muku. Guruova je strpljivost bezgranična i zbog toga ne može pretrpjeti poraz. On nikada ne doživljava neuspjeh.

P: Je li moj prvi guru ujedno i posljednji ili moram ići od gurua do gurua?

M: Cijeli je univerzum tvoj guru. Ako si pažljiv i inteligentan, možeš učiti od svega. Kad bi tvoj um bio bistar, a srce čisto, učio bi od svakog slučajnog prolaznika. Ali zato što si nemaran i nemiran, tvoje unutarnje sebstvo očituje se kao vanjski guru pa te potiče da mu vjeruješ i da ga slušaš.

P: Je li nužno imati gurua?

M: To je kao da me pitaš je li nužno imati majku. Da bi čovjek podigao svjesnost iz jedne dimenzije u drugu, potrebna mu je pomoć. Pomoć ne mora uvijek doći u obliku ljudskog bića. To može biti suptilna prisutnost nekog sveca ili iskra intuicije. Ali pomoć mora na neki način doći. Unutarnje sebstvo promatra i čeka da se izgubljeni sin vrati svojem ocu. Kad dođe pravo vrijeme, ono sve priprema s ljubavlju i djelotvornošću. Treba li netko glasnika ili vodiča, šalje mu gurua.