Sri Swami Vishwananda - Hrvatska

subota, 9. listopada 2010.

Prve tri noći: Durga


Durga je družica Shive, uništavatelja. Bog je vječan ali fizička kreacija nije, tako da je uništenje dio prirodnog procesa. Uništenje je neophodno kako bi se kreacije ponovo obnovila. Ne može biti ponovo proljeće osim ako ono ne pusti da dođe ljeto, jesen i zima. Uništenje ima pasivno lice – biljke, životinje i ljudi rastu, stare i umiru. Ima ono i aktivno lice koje se manifestira kroz potrese, poplave i ratove. U skladu s tim, Shivina družica ima oba aspekta u sebi: pasivni (koji je personificiran u obličjima poput Parvati i Ume) i aktivni (personificiran oblicima kao što su Durga i Kali). U Navaratri festivalu pozivaju se blagoslovi Durge.

Boginja Durga se opisuje na nekim slikama kako jaše tigra ili lava, sa sedam od njenih osam ruku drži oružje za uništavanje, a osma drži potpuno procvali lotosov cvijet (drevni simbol duhovnog buđenja). Na drugim slikama, ona se opisuje kako ubija Mahishasuru, demona koji izgleda poput bizona.

Hinduistički spisi opisuju Durgu kao „okrutnu, čudesnu moć“ koja je uništila i ubila demone (asure) koji su terororizirali tragatelje za Bogom. Svaka osoba, bez obzira bila ona svjesna ili ne, duhovni je tragatelj. Te unutar svakog od nas „divlji bizoni“ pobješnjelo vrludaju – zle sile požude, pohlepe, ljutnje, ljubomore, te sve vrste žudnji koje se moraju uništiti prije nego li duša potpuno oslobodi svoj božanski potencijal (samospoznaja).

Prizivanjem Durge prve tri noći, predanici pokušavaju probuditi snagu božanske duše iznutra kako bi uništila đavoljske sklonosti. Samo nadvladavanjem opsanih sila i tako ih ostavljajući negativni je duhovni pristup. Treba postojati pozitivni pristup vlastitoj sadhani (duhovnoj praksi). Zato se štovanje nastavlja na Lakshmi.

(slika prikazuje detalj sa jučerašnje proslave prve noći Navaratrija)